• Trzymaj formę

        • W  roku szkolnym 2024/25 nasza szkoła po raz pierwszy przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę!”, organizowanego przez Główny Inspektorat Sanitarny. Celem programu jest promowanie trwałych nawyków prozdrowotnych wśród dzieci i młodzieży poprzez popularyzację zasad aktywnego stylu życia oraz zbilansowanego odżywiania.

          W ramach realizacji programu, 21 marca zorganizowano szereg działań edukacyjnych, w których uczestniczyły dzieci z przedszkola oraz uczniowie klas 1–8.

          Klasy I-III i przedszkole

          Dzieci z przedszkola oraz uczniowie klas 1–3 uczestniczyli w zajęciach poświęconych podstawowym zasadom zdrowego odżywiania. Obejrzali prezentację multimedialną dotyczącą zasad prawidłowego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wzięli udział w pogadankach na temat Piramidy Zdrowego Żywienia.

          Następnie dzieci wykonały plakaty inspirowane opowiadaniem „Bardzo głodna gąsienica”, które w przystępny sposób wprowadza najmłodszych w temat zdrowego jedzenia. Uczniowie klas 1–3 wykonali również własne „Talerze Zdrowia” z plasteliny, na których umieścili produkty spożywcze z różnych grup – owoce i warzywa, produkty zbożowe, mleczne, białkowe i tłuszcze. Dodatkowo przedszkolaki wzięły udział w zabawach ruchowych, integrując aktywność fizyczną z tematyką zdrowego stylu życia. Zadania zrealizowano przy wsparciu pań : Małgorzaty Furman, Haliny Gortych, Joanny Szewc oraz Moniki Bernat- Rębisz i Joanny Drozd, które aktywnie angażowały się w działania edukacyjne i wspierały uczniów na każdym etapie realizowanych zadań.

          Klasy 4–5 – projekt „Każdy jest kowalem swojego losu”

          Uczniowie klas 4–5 wraz z wychowawczynią panią Anną Płoskoń zaangażowali się w realizację projektu „Każdy jest kowalem swojego losu”. Na początku zapoznali się z prezentacją multimedialną przygotowaną przez uczennice klasy piątej, dotyczącą zasad zdrowego żywienia i kompozycji Talerza Zdrowego Żywienia.

          Następnie, pracując w zespołach, uczniowie stworzyli makiety Talerza Zdrowego Żywienia. Zadanie to miało charakter praktyczny, rozwijało kreatywność, sprzyjało współpracy oraz pozwalało lepiej zrozumieć i utrwalić wiedzę na temat zbilansowanej diety.

          Klasy 6–8 – projekt „Rozkodowujemy etykiety i jesteśmy świadomymi konsumentami”

          Uczniowie klas 6–8 realizowali projekt „Rozkodowujemy etykiety i jesteśmy świadomymi konsumentami”, którego celem było rozwijanie kompetencji w zakresie podejmowania świadomych decyzji konsumenckich, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania i analizowania etykiet produktów spożywczych. Realizacja projektu prowadzona była przy aktywnym wsparciu pań: Marzeny Machały i Agnieszki Gortych, które czuwały nad przebiegiem pracy uczniów, motywowały ich do zaangażowania i wspierały w realizacji poszczególnych zadań projektowych.

          Działania rozpoczęto od przeprowadzenia ankiety wśród uczniów dotyczącej ich codziennych wyborów żywieniowych. Na podstawie wyników uczennice klasy 7 przygotowały prezentację na temat składników odżywczych zawartych w żywności, ich funkcji w organizmie oraz zalecanych norm spożycia dla dzieci i młodzieży.

          W kolejnej części projektu uczniowie przeprowadzili analizę przyniesionych etykiet po różnych produktach spożywczych pod kątem składu, wartości odżywczych i zawartości dodatków. W pracy wykorzystano aplikację „Zdrowe zakupy”, która wspomogła ocenę jakości produktów. Efektem końcowym były plakaty edukacyjne, w których uczniowie w przystępny sposób przedstawili wyniki swoich analiz oraz zasady wyboru zdrowych produktów.

          Dzień ten obfitował w wiele ciekawych i wartościowych aktywności, które nie tylko poszerzyły wiedzę uczniów na temat zdrowego stylu życia, ale również rozwijały ich kompetencje analityczne, kreatywność oraz umiejętność współpracy. Dzięki realizacji zadań  w ramach programu „Trzymaj Formę!” uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności dotyczące zdrowego odżywiania i dokonywania świadomych wyborów konsumenckich – co z pewnością przyczyni się do kształtowania trwałych i korzystnych nawyków na przyszłość. Plakaty powstałe w ramach projektu zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu, aby zwrócić uwagę społeczności szkolnej na znaczenie świadomych wyborów konsumenckich oraz promować zasady zbilansowanej diety. Stanowią one jednocześnie praktyczne podsumowanie zdobytej przez uczniów wiedzy.
                                                                                                                                                 

                                                                                                                                                  Koordynatorzy projektu:

                                                                                                                                                    Marzena Machała

                                                                                                                                                    Monika Bernat- Rębisz